Home > Kwaliteit
Onze kwaliteit uit zich in de kwaliteit van leven en welzijn van onze cliënten. Passende zorg gaat uit van positieve gezondheid en leefplezier. Alle betrokkenen samen met eigen verantwoordelijkheid. Zo thuis als mogelijk. Daar zetten we ons voor in en daarin streven we naar het hoogste niveau. De juiste dingen doen op de juiste manier. Servicegericht en bewust in de omgang met mensen en onze omgeving. Graadmeter voor onze prestaties zijn tevreden cliënten en medewerkers. Dus dat toetsen we regelmatig, onder andere door tevredenheidsonderzoeken. Kwaliteit staat ook op de agenda van de cliëntenraad en bij werkoverleggen. Samen met cliënt en mantelzorgers werken we voortdurend aan verbetering van de kwaliteit.
Voor het bieden van verantwoorde zorg is het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg ons uitgangspunt. Verantwoorde zorg komt tot uitdrukking in de keuze om biologische en streekproducten als basis te nemen voor de maaltijdvoorziening. Kwaliteit, sfeer en ambiance van de maaltijden dragen bij aan de vitaliteit en het leefplezier van onze cliënten.
Cliënten krijgen deskundige en verantwoorde zorg. Medewerkers hebben de vereiste beroepskwalificatie voor de zorgtaken die zij verrichten. We komen onze afspraken na. We volgen onze beroepscode. Scholing en coaching van medewerkers dragen bij aan een goede kwaliteit van zorgverlening. We faciliteren de opname van onze zorgmedewerkers in het Kwaliteitsregister verpleegkundigen en verzorgenden.
Bekijk hier het integraal jaarverslag van 2021.
Het is belangrijk dat onze bewoners goede zorg ontvangen. In het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg staat wat goede zorg is. Alle verpleeghuizen in Nederland en de medewerkers zijn verplicht deze goede zorg te leveren. Het kwaliteitskader Verpleeghuiszorg is in 2017 in werking getreden. Het kwaliteitskader beschrijft aan welke eisen goede zorg moet voldoen en is vooral gericht op leren en verbeteren.
Het kwaliteitskader schrijft voor dat ieder verpleeghuis jaarlijks een kwaliteitsplan opstelt waarin het kwaliteitsbeleid beschreven staat. Daarnaast wordt jaarlijks een kwaliteitsverslag opgesteld voor de interne en externe verantwoording. Deze twee documenten zijn tot stand gekomen in samenspraak met cliënten en medewerkers. U vindt het kwaliteitsverslag 2020 HIER. De financiële jaarverantwoording 2020 vindt u HIER.
Er is een Kwaliteitsplan 2020-2023 opgesteld over meer jaren. Dit is gedaan omdat daarmee een stip op de horizon wordt gezet waar methodisch naartoe gewerkt wordt. Uitgaand van het verlengen van de inzet van de coaches Waardigheid en Trots, ingegeven door het verlaat kunnen inzetten vanwege Corona. In 2021 loopt het programma ondersteund door de coaches van WOL (Waardigheid en trots Op Locatie) nog door en naar verwachting ook nog het eerste kwartaal van 2022. Dit zal afhankelijk zijn van de impact van het Covid-19 op tijd en activiteiten die de coaches kunnen ontplooien in de ondersteuning van de teams en de teamleiders en het management. En in hoeverre het lukt om dit dan versneld op te pakken. In het kader van de impact die we zien van een uitbraak, lijkt dit geen reële verwachting.
Scholingen van medewerkers op deskundigheid van dementiezorg is een tweejarig traject en alle EVV-ers worden vanaf dit jaar geschoold in GV (gespecialiseerd verzorgende) S(omatiek) en GVP(sycho geriatrie), naast EVV vaardigheden. Vandaar de keuze voor een tweejarige periode. Tekstueel staat dit plan in lijn met het kwaliteitsplan 2020. In 2020 zijn veel zaken in gang gezet ter verbetering, die door ontwikkelen het komende jaar en dan worden geborgd in de processen in 2022. Per kwartaal vindt er een evaluatie plaats waarvan de rapportage volgens afspraak wordt besproken in de kwaliteitscommissie en met de teamleiders.
De prioriteiten staan vermeld vanaf pagina 8. Dit is waar we mee aan de slag gaan samen met de WOL coaches. Hierop wordt volgens de PDCA cyclus gerapporteerd. Dit wordt ingepast in het format in 2021.
Dit kwaliteitsplan is besproken met de CR, de OR en de partners in het lerend netwerk te weten DrieGasthuizenGroep en Innoforte.
Het doel van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg is drieledig. Dit kader beschrijft wat cliënten en naasten mogen verwachten van verpleeghuiszorg. Daarnaast biedt het opdrachten voor zorgverleners en zorgorganisaties om samen de kwaliteit te verbeteren en het lerend vermogen te versterken. En als laatste vormt het een kader voor extern toezicht en voor inkoop en contractering van zorg.
Voor Insula Dei Huize Kohlmann is het een goede stimulans voor het verder verbeteren van de kwaliteit van onze dienstverlening op het gebied van wonen, zorg en welzijn. Wij kunnen ons goed vinden in de verwoorde uitgangspunten: cliënt centraal, nadruk op leren en herstel van vertrouwen in de mensen die in de verpleeghuiszorg werken. Conform de uitgangspunten van het kwaliteitskader leggen we de plannen rond de verbetering van kwaliteit vast in een kwaliteitsplan en maken we onze resultaten inzichtelijk in een kwaliteitsverslag.
HIER vindt u meer informatie ten aanzien van onze personele samenstelling. Omdat de personeelssamenstelling samenhangt met de zwaarte en het type zorg dat geleverd wordt, geven wij ook een overzicht mix van zorgzwaartepakketten (ZZP).
Op 19 augustus heeft Insula Dei bezoek gehad van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.
De IGJ ziet een duidelijke vooruitgang ten opzichte van hun bezoek van 20 juni 2019. Ze zijn tevreden over de gang van zaken, maar hebben ook punten die aandacht vragen. Er heerst een positief beeld van de organisatie. Ze zien verschil tussen verschillende afdelingen maar dat is intern bekend. Er wordt aan gewerkt om alle afdelingen op hetzelfde niveau te krijgen.
U vindt Insula Dei en Huize Kohlmann op Zorgkaart Nederland. Zorgkaart Nederland is de grootste ervaringssite voor de Nederlandse gezondheidszorg waar mensen hun ervaringen met de zorg delen met elkaar. De website biedt u informatie om te kunnen kiezen voor een zorgverlener die het beste past. U kunt HIER een filmpje bekijken. Wij vinden uw mening en waardering belangrijk en willen u vragen een waardering voor Insula Dei of Huize Kohlmann in te vullen.
Locatie Insula Dei
Velperweg 139
6824 HK Arnhem
Stuur een bericht naar Insula Dei
Locatie Huize Kohlmann
Beekstraat 40
6811 DW Arnhem
Stuur een bericht naar Huize Kohlmann
Insula Dei Huize Kohlmann is lid van ActiZ, organisatie van zorgondernemers.