Home > Veelgestelde vragen
> Kan ik komen kijken?
> Mag ik een huisdier meenemen?
> Welke activiteiten zijn er?
> Ik heb een indicatie (zorgprofiel) en nu?
> Wat is het verschil tussen verpleeghuis en verzorgingshuis?
> Wat zijn de kosten van een zorg-/verpleegappartement?
> Is er een wachtlijst?
> Hoe gaat de wachtlijstprocedure?
> Hoe meld ik mij aan?
> Zijn er bezoektijden?
> Hoe verkrijg ik een indicatie?
> Kunt u helpen bij een indicatie-aanvraag?
> Biedt u ook zorg aan huis?
> Is er personenalarmering?
> Biedt u maaltijdvoorziening?
> Hoe kom ik aan een zorgtoewijzing voor thuiszorg?
> Kunt u helpen bij de indicatie-aanvraag voor thuiszorg?
Kan ik komen kijken?
Ja, u bent van harte welkom voor een rondleiding in Insula Dei op Landgoed Rennen Enk of in woonzorgcentrum Huize Kohlmann in de binnenstad van Arnhem. Bel ons voor een afspraak met een van onze cliëntadviseurs (026 369 79 89 ) of neem contact op via het contactformulier.
terug
Mag ik een huisdier meenemen?
Ja, onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan uw huisdier mee te nemen. De cliëntadviseurs kunnen u hier alles over vertellen. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug
Welke activiteiten zijn er?
Er is een gevarieerd activiteitenprogramma, dat voor en met cliënten wordt samengesteld. U kunt kiezen voor vaste onderdelen in abonnementen, maar u kunt ook per keer aan iets meedoen. Zie de Activiteitenkalender en de pagina Activiteiten en cultuur.
terug
Ik heb een indicatie (zorgprofiel) en nu?
U neemt contact met ons op om te kijken of Insula Dei Huize Kohlmann iets voor u is, en of er op dit moment een appartement vrij is. Onze cliëntadviseurs vertellen u alles wat u wilt weten en leiden u rond. Als u bij ons komt wonen stellen wij samen met u een zorgleveringsovereenkomst en een zorgleefplan op. In het eerste document staan alle algemene voorwaarden over wonen en zorg; in het zorgleefplan gaat het specifiek over úw zorg en uw wensen. Zie voor meer informatie de pagina’s Zorgappartementen, Verzorgingshuiszorg, Verpleegappartementen en Verpleeghuiszorg.
terug
Wat is het verschil tussen verpleeghuis en verzorgingshuis?
Het verschil zit hem vooral in de zwaarte van uw zorgvraag (uw zorgprofiel). Bij intensieve en langdurige zorg spreken we van verpleeghuiszorg.
In de nieuwe wetgeving (Wet langdurige zorg, vanaf januari 2015) wordt het verschil tussen verpleeghuis en verzorgingshuis niet meer gemaakt. Maar vóór die datum was een indicatiestelling voor een (relatief) laag zorgzwaartepakket (zzp) gericht op verzorgingshuiszorg, terwijl de hogere zzp’s recht gaven op intensieve en langdurige zorg. De huidige periode is een overgangstijd, waarin Insula Dei Huize Kohlmann beide typen zorg aanbiedt voor mensen die onder de vorige wetgeving (Awbz) vallen. Zie voor meer informatie over de verschillen in zorgaanbod de pagina’s Verzorgingshuiszorg en Verpleeghuiszorg.
Naast een indicatie voor langdurige zorg zijn ook andere indicaties mogelijk, zoals voor thuiszorg of maatschappelijke ondersteuning. Onze cliëntadviseurs kunnen u met concrete voorbeelden uitleggen wat de mogelijkheden voor u zijn. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug
Wat zijn de kosten van een zorg-/verpleegappartement?
Als u een indicatie voor zorg hebt van het CIZ, moet u een eigen bijdrage betalen. Op de website van het het CAK kunt u de hoogte van uw eigen bijdrage berekenen. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug
Is er een wachtlijst?
Ja, er is een (korte) wachtlijst, maar we kunnen niet precies vertellen hoe lang de wachttijd is. De wachttijd kan variëren van een aantal dagen tot enkele maanden. De wachttijd hangt ook af van de urgentie van uw vraag. Het is altijd goed om hierover contact op te nemen met de cliëntadviseurs. Zij kunnen u, op basis van uw zorgvraag, een indicatie van de wachttijd geven.
terug
Hoe gaat de wachtlijstprocedure?
Als er direct plaats voor u is maken we een afspraak met u. Anders ontvangt u nadat u zich hebt aangemeld een bevestiging van inschrijving. Gedurende de wachttijd houden wij contact met u. Op het moment dat wij u een aanbieding kunnen doen, krijgt u 24 uur bedenktijd. Meer informatie bij de cliëntadviseurs. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug
Hoe meld ik mij aan?
Neem contact op met de cliëntadviseurs. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug
Zijn er bezoektijden?
Nee, als bewoner of huurder bent u ‘baas in eigen huis’ en beslist u zelf wanneer u bezoek ontvangt. De receptie is bemand 8.00 tot 18.30 uur. Ook buiten die tijd kunnen bezoekers zich aanmelden. Dan komt een andere medewerker de deur openen.
terug
Hoe verkrijg ik een indicatie?
aanvraag doet u via het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ). Op de CIZ-website vindt u veel informatie over blijvend intensieve zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz), die in de plaats is gekomen van de Awbz. Het CIZ onderzoekt of u daarvoor in aanmerking komt. De cliëntadviseurs van Insula Dei helpen u graag bij het aanvragen van een indicatie. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug
Kunt u helpen bij een indicatie-aanvraag?
Ja, de cliëntadviseurs van Insula Dei Huize Kohlmann helpen u graag bij het aanvragen van een indicatie. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug
Biedt u ook zorg aan huis?
Ja, ook als u zelfstandig woont, maar toch zorg of ondersteuning nodig hebt, kunt u bij ons terecht. Insula Dei Huize Kohlmann verleent in samenwerking met Thuiszorg Groot Gelre verzorging, verpleging en andere hulp aan huis in de zelfstandige woonstudio’s en appartementen op het landgoed. Ook intensieve thuiszorg is mogelijk. Zie de pagina Thuiszorg en de brochure voor cliënten thuiszorg. In de wijken rondom beide woonzorgcentra bieden we hulp bij het huishouden.
terug
Is er personenalarmering?
Ja, Insula Dei Huize Kohlmann maakt gebruik van de personenalarmering van Vérian. Zie Vérian. Met één druk op de alarmknop bent u in verbinding met de Vérian Zorgcentrale. 24 uur per dag directe hulp als het nodig is. Meer informatie bij de cliëntadviseurs. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug
Biedt u maaltijdvoorziening?
Ja, de keuken van Insula Dei Huize Kohlmann bereidt dagelijks maaltijden met verse producten, biologisch en uit de streek. Vrijwilligers bezorgen die maaltijden bij u thuis in speciale koeldoezen. U kunt kiezen uit verschillende menu’s en gerechten. Zie voor meer informatie de pagina Maaltijdservice en de folder over maaltijdbezorging.
terug
Hoe kom ik aan een zorgtoewijzing voor thuiszorg?
De cliëntadviseurs van Insula Dei helpen u graag bij het aanvragen van een zorgtoewijzing. Zij brengen u in contact met de wijkverpleegkundige van Insula Dei die uw aanvraag voor persoonlijke en/of verpleegkundige zorg indiceert voor de Zorgverzekeringswet. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
Een aanvraag voor huishoudelijke diensten doet u via de website zodoenwedatinarnhem.nl (de gemeente als uitvoerder van de Wmo).
terug
Kunt u helpen bij een indicatieaanvraag voor thuiszorg?
Ja, de cliëntadviseurs van Insula Dei helpen u graag bij het aanvragen van een indicatie. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug
Locatie Insula Dei
Velperweg 139
6824 HK Arnhem
Stuur een bericht naar Insula Dei
Locatie Huize Kohlmann
Beekstraat 40
6811 DW Arnhem
Stuur een bericht naar Huize Kohlmann
Insula Dei Huize Kohlmann is lid van ActiZ, organisatie van zorgondernemers.